Den som vässar vargars tänder..

image81är titeln på den senaste boken som jag läst, men även titeln på den mörkaste och svartaste historien som jag har stött på.

Handlingen kretsar kring ett tvillingpar, Yannis och Sonya. Tillsammans är de nyinflyttade i en svensk småstad vid havet och har startat upp ett litet café. Innvånarna i staden tycker inte att syskonen sticker ut närmvärt. Yannis är väldigt charmig och tilldragande, Sonya däremot ser mycket äldre ut och är mer tillbakadragen. Det folk reagerar på är att syskonen bor tillsammans och inte verkar ha något vidare umgänge än varandra. De gäster som kommer att stå tvillingarna närmast är en ensamstående mamma med en dotter. Människorna i byn har ingen aning om att de kommer att bli brickor i det kusliga spel som pågår mellan syskonen . De vet heller inte vad som hände i tvillingarnas barndom som har fått dem att bli så sjukligt hämndlystna och besatta av varandra.

Romanen är helt klart läsvärd även om läsningen av den nästan känns olustig och otäck. Är man sugen på en lättsmält chick-lit är inte detta rätt bok men är man beredd på att ge sig ut på en psykologisk resa som visar vad barndomen kan sätta för spår i en männsiskas psyke så har man hittat rätt på bokhyllan.

Gammal kärlek rostar aldrig..

Föregående helg har verkligen varit sköna dagar med lagom fullt upp :)

I fredags slutade jag kl fyra ,gick hem, satte mig vid datorn och drack en kopp kaffe. Sedan städade jag så det blev lite helgfint. Sambon kom inte hem förrän vid halv åtta tiden så då var vi för trötta för att laga mat. Blev istället hämtmat. Grekiskt. Det blev en mysig fredagkväll med god mat och slappa framför tv:n.

I lördags var jag o Henke i Borås. Först kikade vi lite inne i centrum. Jag köpte en väska på Wedins. Svart och vit tygväska. Sedan åkte vi till Knalleland och där köpte jag nya regnkläder. Välbehövligt i mitt yrke men inte kul att lägga så mycket pengar på *suck* Köpte även ett par nya träningsbyxor. Ska ju köra igång med träningen nu igen så då kan det vara roligt med lite nytt att ha på sig :)

På kvällen kom Sara och Karin hem till mig. Vi lagade mat och drack varsinn flaska rödvin. Maten var väldig god precis som sällskapet. Det är så roligt att prata gamla minnen och bekanta. Senare på kvällen anslöt även Labbe till tjejkvällen och vi satt och pratade fram till småtimmarna.

När jag skulle gå och lägga mig och dra ner persiennerna såg jag något otäckt. Utanför
, på gatan, satt en man på huk vid en bil. Först tänkte jag att han kanske grejade med sin bil. Men blev lite funderasam. Varför skulle man greja med sin bil så sent på natten?
Sedan blev det liv i luckan. Grannen kom utspringade och ropade
- Vad gör du med min bil??
- Ingenting, ingenting alls svarade mannen.
Sedan sprang han iväg. Det visade sig att mannen, som förövrigt hade mörkt långt, lockigt hår och lite skägg, (om man vill hålla utkik efter denna mystiska man) hade stoppat i en massa plaströr i grannens avgasrör. Helt sjukt. Varför gör man så?

I söndags var jag o Henrik hos hans mamma och pappa som firade 40-årig bröllopsdag. Tänk att ha levtmed någon så länge. Tycker att jag och Henrik har varit tillsammans länge, snart två år *ler* men det är ju bara en droppe i havet i jämförelse. Det var roligt att titta på foton från deras bröllop. Damerna hade höga frisyrer och herrarna var vattenkammade :) Åren går så fort, igår var vi lika unga som er sa Henriks föräldrar. Så ta vara på tiden och ta en dag i sänder.
Det tycker jag är var ett bra råd!

Nu vill jag sjunga dig milda sånger..

.."Nu vill jag sjunga dig milda sånger,
från skrämsel löser de och tvång och kramp.
De ber inte om de ondas ånger.
De ber inte om de godas kamp. "

(Min stackars unge, Karin Boye)

Har precis läst ut Linda Olssons omtalade roman som har hämtat sin titel från dikten ovan.

Handlingen utspelar sig i en liten by i Dalarna dit en ung kvinna, Veronika kommer en mörk marskväll.
Veronika är där för att finna ensamhet och stillhet. För att läka sina sår och för att komma över sin djupa sorg. I huset bredvid hennes lilla stuga bor en gammal kvinna, Astrid, som även hon bär på djup sorg, hemligheter och tragedi. När våren kommer är det inte bara gräset som börjar gro utan även vänskapen mellan de båda växer fram.
En vänskap som kommer att förändra bådas liv för alltid...

Jag tycker att boken var vädligt lågmäld och vacker. Den är mörk och sorglig men visar även att livet går vidare och man kan finna lycka igen. Romanen visar även på ovanlig vänskap och hur mycket det betyder att ha en vän vid sin sida.

Kräftskiva..

I fredags hade hela familjen kräftskiva i vårt båtskjul vid sjön.

Det var jättemysigt! Vi åt kräftor, västerbottenostpaj, bröd och ost tills vi var alldeles proppmätta. Skölde ner maten med snaps och öl, till tonerna av helan går såklart ;)

I lördags hade jag och Henke varsinn kompis hemma. Jag och Labbe gjorde blåbär/hallon paj och tittade på  en film, Apocalypto. Den var väldigt otäck och blodigt , samtidigt som handlingen var spännande och gripande. Henke och Jonathan höll mest till i datarummet där det såklart spelades en väldigt massa.

I söndags hände inte så mycket. Jag gick en långpromenad och på kvällen lagade vi potatisgratäng med köttfärs och tittade på The Bourne Ultimatum. Det var en riktigt spännande film där det hände någonting hela tiden så man kunde aldrig slappna av.

Som vanligt går helgen alldeles för fort. Idag (måndag) fick jag gå till mamma och pappa på morgonen för att duscha och äta frukost eftersom vårt vatten både är avstängt idag och på onsdag *suck* ...

Stressig jobbdag i morgon..

Snart dax att krypa ner under täcket. Beställde tre pocket böcker på Bokus som jag fick hem idag. Blir nog att jag läser lite i någon av dem innan ögonlocket faller ner.

Usch ser inte fram emot jobber i morgon. All ordinarie personal har semester så det är bara jag, som har jobbat i två veckor där nu och två vikarier. Dessutom har jag tre inskolningar, varav ett barn är jätteledsen och i barngruppen finns även ett barn som sitter i rullstol och har assisten i vanliga fall.. Egentligen skulle jag på veckomöte med rektorn oxå men det hinns inte med så chefen får komma till mig och ha ett eget möte *ler* Ska bli spännande att se hur dagen avlöper..kan bara sluta i kaos känns det som.

Jaja..får åka ut och hälsa på Henriks föräldrar och deras djur i helgen för att lugna mina nerver lite..

image75           image76

Oplanerad roadtrip till skåne

I måndags packade vi en väska och hoppade in i volvon, vi hade ingen aning om vart vi var på väg eller vad vi skulle hitta på. Spännande! Första stoppet gjorde vi på Limmareds värdshus där vi åt stora och väldigt goda schnitzlar! Mätta och belåtna fortsatte vi nedåt landet. Eftersom Henke blev tvungen att jobba en stund på förmiddagen kom vi inte iväg förrän vid middagstid, så när vi hade kommit till Kristianstad var klockan ganska mycket. Vi bestämde oss för att hitta ett hotellrum och efter att vi hade checkat in gick vi runt och kollade in staden. Vi hittade en mysig park att strosa omkring i , tivoliparken, där de hade bland annat undelater och påfåglar.

image62 image63 image65
Tivoliparken jag på vårt hotellrum vårt hotell

I tisdags fortsatte vi vår resa genom att åka längs den skånka kusten. Första stoppet gjorde vi i Åhus. Vi gick längs hamnen och tittade på båtarna. Tyvärr var inte den bästa båten, glassbåten, öppen när vi var där. I Kivik hade en cirkus stannat till så där tittade vi på små söta hästar och kameler. Annars är väl Kivik mest känt för sin marknad och stora äppelodlingar. I Simrishamn som vi kom till sedan passade vi på att stanna till på systembolaget och köpa lite vin till kvällen. Efter besöket i Simrishamn så åkte vi till Glimmingehus. Det är nordens bäst bevarade medeltidsborg. Borgen byggdes 1499. Jämfört med Torpa så var borgen inte lika fin men det var väldigt intressant besök. Nu var vi rejält hungriga och stannade till i Ystad. Där gick vi fram och tillbaka på stadens gator innan vi satte oss ner på en restaurang. Vi försökte hitta omgivningar som vi kände igen från Wallander filmerna men det var svårt. När vi nu hade fått nya krafter så fortsatte resan mot Ales stenar. Det var inte helt lätt att hitta dit och sedan fick man gå en rejält bit upp för kåsebergaåsen. När vi väl var där var det värt mödan. Ales stenar är en gåtfull skeppsättning och man vet inte om det var tänkt som gravmonument eller kanske som en solkalender. Efter att vi hade sett de mäktiga stenarna fortsatte vi till Malmö. Där hittade vi ett jättefint hotellrum och på kvällen myste vi med vin och snacks.

image66 image67
Glimmingehus Ales stenar

I Malmö finns det hur mycket som helst att titta på. Vi började onsdagen men att gå till Turning Torso. En jättelik skyskrapa ritad och konstruerad av arkitekten Santiago Calatrava. Sedan fortsatte vi att upptäcka Mamö med ett besök på teknik och sjöfartsmuseet. Där kunde man bland annat titta på olika flygplan och gå ner i en ubåt. Sedan fortsatte vi till Malmöhus slott. Det är Nordens äldsta bevarade renässansslott. I slottet fanns ett tropikarium där man kunde se olika fiskar och andra djur. Där fanns även Malmös stadsmuseum. Efter alla museumbesök så gick vi till lilla torget och hittade en uteservering med jättegoda vitlöksburgare som vi skölde ner med kall öl. Mums!

image68 image69 image70
Turning Torso Malmöhusslott vårt hotellrum

Efter två nätter i Malmö fortsatte vi i torsdags till Helsingborg. Där var vi först uppe i Kärnan, ett torn som är det enda som återstår av Helsingborgs slott. Kärnan är ca 35 meter höh och det var värt varenda trappsteg för att komma upp på krönet och få njuta av den storslagna utsikten över hamnen. Efter att ha kommit ner på marken igen efter alla trappstegen så tog vi båten över till Helsingör i Danmark. Helsingör är en jättemysig stad med många små gator och gränder. Vi shoppade lite alkohol och öl och åkte sedan tillbaka till Helsningborg. Där gick vi längs strandpromenaden och njöt av havet. Vi avslutade vår semester med att äta på en av restaurangerna utmed havet. Vitlöksbröd med soltorkad tomat till förrätt och oxfilé med potatis och primörer till huvudrätt smakade fantastiskt gott. Det var en fin avslutning på en underbar semester.

image71 image72
Kärnan Henrik på färjan

Vi hade ingenting planerat och visste inte vart vi skulle men vi har upplevt och sett hur mycket som helst under vår semester som blev hellyckad!!