Kalas med kalas!!

Juli är verkligen en kalasmånad!!

Månaden inleddes med att min pappa fyllde år.

den 19:nde fyllde Labbe år. Hon skall ha en liten bjudning i morgon
så avslöjar inte vad hon får i present än ;) Ska även gå och titta på 7-häradsfestivalen
i morgon och se när Mattias band spelar. Eventuellt blir det även en sväng dit på
lördag för att kolla på Hammerfall.

Den 21:a fyllde Jessica 25 år!! Hon firade med stor fest hemma hos henne. Det var väldigt trevligt och god smörgåstårta serverades. Av oss fick hon två ljus och en skål från höganäs med rosa godis i. Vi kunde inte stanna så länge för samma dag hade lillasyster Jenny 20-års fest!! Det var hur kul som helst. Jag och Lollo spelade singstar och sjöng så vi blev hesa. Vi lyckades tillochmed få våra pojkvänner att sjunga en liten truddilutt. Jag blanade en väldigt god bål med allt möjligt som vi hade hemma. Det var en snabb åtgång på den..

Den 24:de fyllde Erik 4 år. Henriks söta systerson. Vi ska fira den lille killen på
lördag.

Den 25:te hade Jenny kalas för hela tjocka släkten. Vi var väldigt många som trängde ihop oss runt köksbordet men det var trevligt! Av mig fick hon ett linne från cheap monday och ett set med små absolutflaskor i alla möjliga smaker som pear, ruby red och raspberry.

image59 image60

Jag och Louise är på partyhumör på                                Två glada systrar!
Jennys 20 årsfest!

Bland slottsträdgårdar och fängelseceller..

image54Regnet har öst ner hela veckan och att ligga på stranden och sola känns väldigt avlägset. Jag och mamma gjorde istället en utflykt till Gunnebo slott.

"Gunnebo slott byggdes i slutet av 1700-talet som en exklusiv sommarvilla åt den förmögne göteborgsköpmannen John Hall. När huset stod färdigt ansågs det vara "den grannaste och mest dyrbara lilla träbyggnad som rests i riket". Gunnebo är ett av Sveriges bästa och mest stilrena exempel på nyklassisk byggnadskonst." (www. gunneboslott.se)

Huset var väldigt fint men såg mer ut som en herrgård än ett slott. Men det var väldigt trevligt att spatsera omkring i slottsträdgården och njuta av de vackra omgivningarna. Har man vägarna förbi så rekomenderas ett besök :)

image56image55

Från slott till koja!! Efter vår slottsvisit så fortsatte vi roadtrippen till Marstrands fästning. För att komma ut till fästningen fick man åka med en liten färja. Besöket där var väl värt pengarna. Guiden som pratade var väldigt duktig på att berätta och vi fick bland annat veta att Lasse-Maja var en av de fångar som suttit fängslad i de små cellerna. När vi var på fästningen bjöds vi även på ett besök i lönngångar och en väldigt vacker utsikt. Passade på att se oss omkring lite grann på Marstrand. Där fanns många vackra trähus och mysiga uteserveringar.

image57 image58

På vägen hem passade jag och mamma på att titta in i Göteborgs Kex bräckbod där hittade vi bland annat Ballerina med apelsinsmak och Baddare till försäljning. Eftersom vi hade en slatt kaffe kvar i termosen fikade vi lite på parkeringen.

Dagen var väldigt lyckad och jag längtar redan till nästa utflykt..vart den nu bär iväg??

På utflykt till Allingsås!

Idag har vi, jag, labbe o Therese varit i Allingsås!

Det var en hel oväntat utflykt som började med att Labbe frågade om vi inte kunde hitta på något, åka någonstans. Vi bestämde oss för att åka någonstans oväntat ( inte det vanliga som Borås och Jönköping) men som ändå inte låg för långt bort och kom därför fram till Allingsås, som man har hört ska vara en mysig caféstad.

Ringde till Therese för att fråga om hon ville följa med på vår lilla tur. Den tokhurtiga tjejen var på väg på cykel till U-hamn hemmifrån sig. Det är ju nästan fem mil!

Eftersom vi alla var rejält hungriga när vi kom fram till Allingsås så började vi med att luncha på ett mysigt café. När vi fyllt våra magar utforskade vi staden. Hittade en jättemysig chokladaffär där man fick en miniliten varukorg att fylla med de chokladbitar man ville ha.

Avslutade besöket med att fika. Alla tre åt rabarber/jordgubbspaj. Åh så gott! Jag drack en snickerslatte till men den var alldeles för söt. Smakade bara på den men det gjorde ingenting för upptäckte att jag bara hade betalat 6 kr för latten :)

Gud va roligt det är att åka på utflykt! Det borde man verkligen göra oftare. Finns ju massor att upptäcka som inte ligger allt för långt bort.

Första semesterdagen!

Idag är det den första dagen på min semester! Underbart! Låg i sängen halva dagen och läste ut en bok, Blocket av Karin Wahlberg. Det var en helt okej sommardeckar. Sedan knallade jag upp till mamma & pappa och fick fiskgryta till lunch. Det smakade bra :)

Sedan åkte jag och Jessica till Lager 157. Jag hittade ett grått linne från Levis, ett rosa/vitt-randigt linne och två toppar. Mer shopping blir det i morgon då jag och Jenny åker till Ullared! Ska bli riktigt skojigt att åka på en liten utflykt! Efter shoppingen hjälpte jag Jessica att inhandla lite grejer till hennes 25-års kalas. Ska bli riktigt roligt! Undra bara vad man ska hitta på att köpa i present??

Helgen som har varit har jag haft fullt upp. I fredags hade jag o Labbe myskväll, hyrde film och åt kebabrulle! Mitt i natten fick jag åka och hämta min karl som hade varit på firmafest med grill och fiske. I lördags var vi på 40-års kalas. Jag åkte på att tävla om vem som var sötast! Tyvärr vann jag inte tävlingen som gick ut på att äta upp ett godissnöre med händerna på ryggen. Attans! I söndags var jag o Henke på bio, Transformers! Det kunde man inte tro om mig. Det var helt galet. Folk stod upp och apploderade efter filmen!! Men den var faktiskt bättre än vad jag trodde.

Vatten bara vanligt vatten..

men det strömmade ner för våra väggar!!

Jag och Henke hade precis kommit hem från att ha firat pappas födelsedag , men bara för att upptäcka att grannarnas badvatten rann ner i vår lägenhet, på väggar, tak och golv!! Blev chokad för det såg faktiskt ut som om det regnade inne!

När choken hade lagt sig ringde jag till pappa och till hyresvärden, som inte blev så glad för detta kvällsliga samtal. Idag har rörmockare och snickare varit här. Vet inte om de måste bryta upp taket!? Men när hyresvärden försökte tvinga grannarna att ta detta på sin hemförsäkring (ej på vår som tur är) börjar man fundera på att  se sig om efter något annat boende. Just nu känns det som om det är fler nackdelar än fördelar med vår lägenhet, dåligt med parkering, ingen egen uteplats/ altan, dåligt kök, inte tillräckligt med förvaring och framför allt skumma grannar och hyresvärd..ja listan kan göras lång..

I helgen har jag för övrigt haft fullt upp! I fredags slutade jag sent..var sedan en sväng hos henkes föräldrar och sen snabbt hem för att göra mig i ordning inför kvällens bravader, tjejfest och utgång. Det blev en väldigt rolig kväll men tyvärr kommer jag inte ihåg allt..kvällen avslutades inte lika bra som den började, utan på knä framför toaletten.

I lördags mådde jag som jag förtjänade..låg i sängen nästan hela dagen..Henrik kom hem med cola och kebab till mig vilket gjorde att jag mådde lite bättre iallafall..på kvällen tittade jag, labbe o therese på The holiday. Vad bra den var!!