Nya och gamla fynd!

Idag började jag, mamma och lillasyster dagen med att gå på loppis i pingstkyrkan. Till en början var det oerhört trångt och varmt. När vi väl lyckades tränga oss fram till borden bland horder av pensionärer hittade Lillasyster en del husgeråd till en billig penning och ett oerhört sött kakfat med två våningar. Ser fram emot att komma på fika hemma hos dem och knapra på hennes mästerligt goda bakverk.

Jag har svårt att hitta saker på loppis. Tänk om man helt plötsligt skulle få syn på något från Lisa Larsson eller Stig Lindberg.  Som den här koppen där utropen just nu ligger på 810 kr på Tradera. För en kopp!

Efter "kyrkkaffe" och ett bibelord på vägen som delades ut av en mýcket ålderstigen herre åkte vi vidare till Gällstad. Lustigt nog var mitt bibelord : Din gode ande sände du att undervisa dem. I Gällstad var vi på fabriksbutiken som tråkigt nog ska lägga ner och köpte kökshanddukar. Jättefina för bara 20 kr för två stycken! Det blev även en titt i inrdeningsaffärerna, Bolagret och Hemma hos Haglund. På Scorett hittade Jenny två par skor.

Resten av dagen har jag inga speciella planer. Henrik är på firmafest. Kanske blir en väldigt lugn slapparkväll. Kan vara skönt eftersom jag var bort bjuden igår, till en före detta kollega. Hon bjöd på supergod mat och sydafrikants vin. Det var så roligt att se hur hon bodde. Det är svårt att föreställa sig hur folk har det hemma och var de har för stil. Bjöd in mina kollegor till att träffas hemma hos mig nästa gång. Det ska bli roligt!

Det snurrar i huvudet...

Det är faktiskt överfullt i mitt huvd just nu. Tankar som far omkring, fram och tillbaka.

I måndags började jag på mitt nya jobb och ja vad ska jag säga. Det är så mycket nytt!! Så otroligt många nya namn att lära och så mycket att ta in!

Kanske ska börja med att beskriva mitt nya jobb. Numera arbetar jag i Nitta skola. Det måste vara en av Sveriges minsta skolor! Som om det inte vore tillräckligt med allt nytt så är hela skolan en byggarbetsplats. Eftersom man bygger till matsal och ytterligare klassrum och moduler. Där finns en förskoleavdelning med 4-5 åringar, en förskoleklass, och år 1 och år 2. Jag kommer till största delen att arbeta i förskoleklassen och på fritids. Har fått många nya ansvarsområden som skolbiblioteket. Det ska bli riktigt kul! Funderar på att tillverka lånekort till eleverna. Kanske ha månadens boktips? Ska även ha ansvar för ekonomi och skyddsombud. Hmm..hur ska detta gå?

Är riktigt nervös för att jag inte kommer att fixa det men som Tim alltid säger i Prodject Runway.  You have to make it work!

Första dagen var jag på möte för nyanställda inom det rektorsområdet. Andra dagen var vi på hemlig resa. Det var spännande! Först åkte vi till minibyn i Timmele. Där fick vi kaffe och smörgås på hembygsgården. Sedan bar det av till Ekhagens forntidsby. Senast jag var där var jag nog 9 år och visst kände man igen sig. Resan fortsatte i historiens tecken. Vi gjorde ett besök på Åsle Tå. Dit rekomenderar jag verkligen ett besök om man får för sig att göra en dagsutflykt. Guiden där berättade fängslande och hjärtskärande berättelser om människorna som bodde i de små stugorna.

Idag har vi haft planering inför upptakten I morgon arbetar jag som vanligt och på fredag är det föreläsning om autism. Det ska bli intressant och lärorikt.

Efter jobbet har jag passat på uträtta en hel del ärenden och ringt en massa samtal. Skönt när man kan bocka av på sin att göra lista!

och fredagsfunderingar...

Tiden har tickat på och ytterligare en dag har försvunnit. Nu är det bara två dagar kvar på semestern. Känns verkligen konstigt att börja jobba igen efter så lång semester!

Idag har jag förberett mig lite för det nya jobbet genom att ringa och prata med rektorn och de nya kollegorna. Var även idag  i ett ärende på mitt gamla jobb. Vad har jag mer gjort idag? Var och fikade med Labbe. Hon åker på semester på söndag. Är lite smått avundsjuk. Men samtidigt så har jag ju haft en underbar sommar och det är faktiskt dags att rulla upp ärmarna och börja jobba igen! Skickade med Labbe lite semesterläsning som boken P.S jag älskar dig. Tyckte verkligen om den boken!

Jag och Henrik tittade på OS-invigningen. Det var verkligen pampigt med alla fyrverkerierna och rörande när den lille pojken som överlevde jordbävningen och hjälpte till att rädda sina vänner tågade in. Det Ska bli spännande och se hur Sverige lyckas i detta mästerskap.

Dexter...

l

Jag har inte föjlt någon serie på länge. Men nu har jag och Henrik börjat titta på Dexter, som är en spännande serie.  Igår satt vi uppe till 4 på morgonen och tittade, så det fick bli sovmorgon idag.

Dexter, huvudpersonen i serien, blev som liten adopterade av en polis som hittade pojken på en brottsplats när han bara var tre år gammal. Nu har han gått i sin pappas fotspår och arbetar som kriminaltekniker och analyserar blodspår. Även hans syster arbetar som polis. Utåt sett är Dexter en helt vanlig person som trivs med sitt arbete och älskar att umgås med sin flickvän och hennes barn. Men Dexter bär på en mörk, fruktansvärd hemlighet. Det är inte bara i arbetet som han är intresserad av blod utan han har en sjuklig passion för det och är en seriemördare! Redan när han var barn såg hans pappa att Dexter hade en sjuklig drift så han lärde honom att agera normal utått sett och ta ut sitt begär att döda på hemska brottslingar istället.

Att serien utspelar sig i Miami är en av anledningarna till att det är spännande att titta. Vi har redan sett hus och platser som vi besökte under semestern. Det är konstigt, trots att Dexter är en seriemördare och serien är väldigt blodig och otäck så "hejar" man på honom och han blir en form av en anti-hjälte.

Torsdags tankar...

Idag gjorde jag en liten visit på mitt gamla jobb. Vad roligt det var att träffa alla barnen och kollegorna igen efter sommaren. Lilla T, 3 år kom fram och ville att jag skulle titta på när hon åkte rutschkana och sedan skulle vi leka affär.

Det var spännande att höra kollegan som har varit i Sydafrika berätta om sin resa. Det låter som ett fantastiskt land att besöka. Har en liten dröm om att resa till alla kontinenterna. Tråkigt nog har det ju skett ett dödsfall inom rektorsområdet och jag ska åka dit i morgon igen med en peng till barncanserfonden i hans namn.

Efter turen till jobbet åkte jag en sväng till mormor och fikade med henne och morbror. Fick med mig lite gelé som hon hade gjort av vinbären som jag plockade tidigare i sommras.

I kväll får vi besökt så jag handlade lite innan jag åkte hem. Pantade massa burkar och flaskor men glömde såklart att lämna kvittot i kassan. Attans!

Förresten hittade den här tunikan på Lindex i veckan. Rutigt ska det ju vara i höst och tyckte den var söt. Inte min stil men med nytt jobb kan det ju vara roligt med en ny stil oxå ;)

Sista semesterdagarna..

Försöker njuta av mina sista semesterdagar...

Igår var jag hemma hos Jessica på lite tjejkväll. Hon har en jättemysig liten lägenhet. Blev lite avundsjuk på hennes balkong med sjöutsikt. Tänk om man hade det!  Vi gick ut en sväng senare på kvällen.

Idag har jag ägnat största delen med att röja och städa här hemma. Rensade ur en låda med strumpor och underkläder. Skönt att slänga lite! Sedan var jag och fikade en sväng med Labbe. Shoppade en ny ansiktscreme från bioterm. Min förra från dior var jag faktiskt inte så nöjd med. Det kändes som om man fick ta så mycket för att det skulle gå in i huden. Så jag hoppas att den här är bättre!

Träffade en föredetta kollega på cafét. Tror jag svänger förbi mitt gamla jobb i morgon. Fick en längtan tillbaka dit när jag stötte på henne. På måndag väntar ju nya utmaningar. Fick ett informationsblad på posten idag från nya jobbet. Det blir verkligen fullt upp!

På måndag är det träff för nyanställda och sedan planering. Tisdag hemlig resa! Spännande! Onsdag planeringsdag. Torsdag och Fredag är föreläsningsdagar.

Just det ja i morgon kommer även kussarna på besök på kvällen. Tror jag ska baka något till deras besök. Hmm undra vad man ska hitta på för smaskigt?

Skövde...

Regnet har verkligen stått som spö i backen hela dagen. Läste att en telefonstolpe hade blåst ner över en gata i stan. Konstigt att vädret kan ändra så så fort. Ena dagen gassande sol och 30 C varmt, andra dragen regn, blåst och kyla.

Eftersom strand och bad inte lockade en dag som denna gjorde jag och Henrik en liten utflykt till staden där han gjorde lumpen, Skövde. Det var synd att vädret var så dåligt annars kunde man ha strosat omkring och tittat hur det såg ut för det verkar vara en mysig stad. Nu tillbringade vi mesta av tiden i ett köpcentrum istället. Blev positivt överraskad över att det var så fräscht och hade många affärer. Vi åt lunch och fikade men blev besviken på mitt fikaval. Tog en stor chokladboll men den var inte alls god (blä) så jag tog bara ett bett och fick nöja mig med kaffet.

Trots regn och illasmakande chokladboll så var det en rolig och lyckad dag. Jag älskar verkligen att göra små dagsutflykter. Det är ju hur mysigt som helst :)